Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker Nielsen.
Albert Heijn verstevigt koppositie
Albert Heijn is met 824 winkels de grootste supermarktketen in Nederland. De
marktleider heeft een marktaandeel van 31,3 procent. C1000 is de nummer
drie, na Superunie, met 374 winkels en een marktaandeel van 13,2 procent.
De winst van Albert Heijn en het verlies van C1000 zijn aan elkaar gekoppeld.
De twee partijen kwamen vorig jaar overeen het belang van Albert Heijn in
het moederbedrijf van C1000, Schuitema, te verkopen aan
investeeringsmaatschappij CVC Capital Partners. Ruim vijftig winkels gingen
over naar Albert Heijn.
Meer Lidls
Discouter Lidl sloot 2008 af met 317 vestigingen in Nederland. Een jaar eerder
waren er driehonderd Lidl-winkels. Het marktaandeel steeg dan ook van 4 naar
4,8 procent. Concurrent Aldi zag echter het marktaandeel dalen van 8,9 naar
8,5 procent. Er zijn 463 Aldi-vestigingen in Nederland.
Super de Boer zag zijn marktaandeel dalen van 7,3 naar 6,8 procent. Het
bedrijf heeft 305 winkels.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl